Nettsvindel og dataangrep
- Har noen fått tilgang til kontoen din?
-
Svindlere kan få tilgang til kontoer og passord på ulike måter. Falske e-poster og nettsteder, som ser ut som de du vanligvis besøker (som Google og Facebook), er vanlige metoder for å få tak i dine brukernavn og passord.
Hvordan oppdager du det?
- Noen sender ut e-post eller spam til andre i ditt navn
- IT-avdelingen, Google, Facebook, nettbanken eller andre gir beskjed om at du logger inn fra uventede steder
- Venner gir beskjed om at du skriver rare ting i e-post eller på sosiale medier
- Du blir utestengt fra nettjenester du vanligvis bruker, fordi kontoen din har blitt svartelistet
Hva gjør du?
- Bytt passord på student- eller ansattkonto og andre e-postkontoer. Bruk en annen maskin til passordbyttet, dersom du tror maskinen er infisert
- Gi beskjed til lokal brukerstøtte eller IT-avdeling om hva som har skjedd, slik at de kan ta nødvendige grep
- Tenk over hvordan dette kan ha skjedd. Har du tastet inn brukernavn og passord på en rar nettside nylig?
- Tenk over hvilken konto som er tatt, og hvilke rettigheter kontoen hadde i ulike systemer
- Hvilken informasjon kan ha kommet på avveier? Kontakt berørte parter
- Sperr bank- eller kredittkort straks hvis du har lagret kortinformasjon som kan misbrukes
- Har maskinen din blitt hacket?
-
Dersom noen tar kontroll over PCen din kan de misbruke, stjele og ødelegge all informasjon du har tilgang til i din digitale verden. Det vil også kunne være en inngangsport videre til dataressursene ved ditt arbeids- /studiested.
Hvordan oppdager du det? ·
- Du får ikke logget på fordi noen har byttet passordet på en eller flere av nett-tjenestene du bruker
- Maskinen din virker langsommere enn vanlig, eller starter tregere
- Du får opp rare popup-vinduer, for eksempel under oppstart
- Du ser uvante ikoner i verktøylinja
- Antivirusprogrammet melder fra om ondsinnet programvare
- Webkameraet på laptopen lyser selv om du ikke bruker det
- Det dukker opp ukjente filer på harddisken
- Du blir utestengt fra nett-tjenester du vanligvis bruker, fordi maskinen din har blitt svartelistet
Hva gjør du?
- Koble deg fra nett for å unngå spredning og misbruk av maskinen
- Kontakt IT brukerstøtte eller it-sikkerhetsavdelingen hvis dere har dette
I tillegg, dersom det skjer på din private PC
- Hvilken informasjon kan ha kommet på avveier? Kontakt berørte parter
- Kjør full manuell virusscan av hele maskinen. Om du er usikker på om problemet er løst så bør PCen reinstalleres
- Bruk en annen PC til å bytte passord på student- eller ansattkonto og alle kontoer som kan være tatt. Dette er spesielt viktig for den kontoen som mottar e-post om passordbytte, og kontoer som gir deg verdifulle tilganger ved ditt arbeids- eller studiested. Husk forskjellig passord på forskjellige kontoer!
- Løsepengevirus
-
Løsepengevirus oppdages ved at du får beskjed om at noen kontrollerer filene dine, og du må betale for å få tak i dem igjen. Det kan også oppdages ved at du merker at filene dine er låst og ikke kan åpnes.
Hva gjør du?- Koble datamaskinen fra nettet for å unngå spredning.
- Ikke betal løsepenger. Det er med på å opprettholde kriminalitet og gir deg kanskje ikke tilgang til filene likevel.
- Ta kontakt med brukerstøtte ved studie- eller arbeidssted.
- Hvis maskinen må reinstalleres blir dokumentene borte. Hent filer fra backup.
- Noen ganger kan filer reddes fra harddisken, men dette er vanligvis kostbart.
- ID-tyveri
-
Dette kan oppdages på mange måter, for eksempel ved at du mottar regninger eller oppdager transaksjoner som ikke stemmer. Du kan også motta varsel om adresseendring eller kredittsjekk uten grunn.
Hva gjør du?
- Anmeld ID-tyveriet til politiet, legg ved dokumentasjon
- Kontakt banken din og kredittkortselskapet ditt
- Kontakt slettmeg.no hvis opplysninger misbrukes på nettet
Les mer om ID-tyveri (nettvett.no).