Trusler og truende situasjoner

Hvis du opplever en truende situasjon, ta det på alvor og prioriter din egen sikkerhet

Hvis du mottar en trussel, noter deg så mange faktaopplysninger som mulig og meld fra.

Skygge av at stor mann truer jente.
Skygge av at stor mann truer jente.

Trusler og truende situasjoner

Hvis du opplever en truende situasjon, ta det på alvor og prioriter din egen sikkerhet

Hvis du mottar en trussel, noter deg så mange faktaopplysninger som mulig og meld fra.

Skygge av at stor mann truer jente.

Trusler og truende situasjoner

Truende situasjoner

Hvis du opplever en truende situasjon – vurder om det er riktig å forlate situasjonen. Din egen sikkerhet er viktigst. Hvis du ikke kan eller bør forlate situasjonen, vær rolig og bruk konfliktdempende kommunikasjon. Kontakt vektertjenesten eller politi hvis du føler deg utrygg.

Trusler

Hvis du mottar en trussel, digitalt eller på telefon, noter deg hva trusselen går ut på og alt som kan identifisere den som truer. Meld fra! Sjekkliste for mottak av trusler.

Planlegge vanskelige samtaler

Her får du tips til hvordan du kan planlegge, gjennomføre og følge opp en vanskelig samtale:

Før samtalen

  • Tidspunkt: Velg et tidspunkt med andre til stede i lokalene rundt (unngå dagen før fridager).

  • Lokale: Sjekk om din virksomhet har rom som er spesielt egnet for slike samtaler, f.eks. et rom med to utganger der alle har mulighet til å forlate situasjonen. Unngå å bruke ditt eget kontor. 

  • Si fra: La kollegene rundt deg vite at du skal ha en vanskelig samtale. Bør du ha en kollega med på møtet? Informer den andre parten om at hen også kan ta med seg en person. Hvis du er bekymret for at samtalen kan eskalere, be en vekter/kollega oppholde seg i nærheten.

  • Visualiser samtalen: Tenk gjennom hvordan du skal formidle budskapet. Hvilke scenarioer kan oppstå? Hva kan bli vanskelig i denne samtalen? Diskuter/øv med en kollega.

  • Møt opp tidlig: Du bør ha tid til å vurdere møterommet. Hvordan skal dere sitte i forhold til døren? Sett av plassen nærmest døren til deg selv.

  • Det er en fordel å møte personen utenfor møterommet. Da kan du vurdere sinnstilstanden før dere går inn.

 

Under samtalen

  • Ha en åpen og vennlig innstilling. Fortell om målet med samtalen, hvorfor dere er der, ev. dine ønsker for samtalen.

  • La personen fortelle om sin oppfatning av situasjonen. Still åpne spørsmål: Hvordan tenker du atHvordan ønsker du at ...

  • Vær tydelig på dine forventninger og eventuelle krav til personen. PS: Det er lurt å si Personer med denne stillingen/som studerer dette må … heller enn Du må ...

  • Avsjekk underveis at dere er enige om hva dere snakker om.

  • Oppsummer: Hva har vi avtalt, og hvem skal følge opp hva?

 

Etter samtalen

  • Skriv en oppsummering av møtet. Følg regler for saksbehandling og dokumentasjon.

  • Hvis samtalen har vært vanskelig, kan det være lurt å prate med lederen din eller en kollega. Ivareta taushetsplikten.

  • Følg opp eventuelle avtaler dere har gjort. Rapporter hendelser og nesten-hendelser i virksomhetens avvikssystem. 

Les mer om hvordan du kan planlegge, gjennomføre og følge opp en vanskelig samtale på dette støttearket.

Håndtere truende situasjoner

Hvis du opplever en truende situasjon er din egen sikkerhet viktigst.

I stressende situasjoner kan det være lurt å puste dypt for å roe seg ned. Ikke ta det personlig – dette handler ikke nødvendigvis om deg.

Forslag til hva du kan gjøre i møte med en truende person:

Hvis du ikke kan eller bør forlate situasjonen, eller må vente på hjelp, kan dette være gode råd:

  • Vær bevisst kroppsspråket ditt. Ro smitter.
  • Snakk rolig og klart. Bruk konfliktdempende kommunikasjon.
  • Fjern mulige "våpen" fra personens rekkevidde, f.eks. varm kaffe og glass.
  • Hold avstand og beveg deg bak en barriere, f.eks. et skrivebord. Unngå fysisk kontakt.
  • Ikke press personen til å forlate lokalet, men gi rømningsmuligheter. 
  • Hvis situasjonen eskalerer til vold: Les mer om voldssituasjoner (PLIVO) på sikresiden.no.

Hvis personen ikke roer seg eller drar:

  • Søk hjelp fra en kollega eller ev. vekter. 
  • Vurder å kontakte politi (112)

Du må selv vurdere hva som er best å gjøre i en truende situasjon. Les mer om hva du kan gjøre i en truende situasjon på dette støttearket.

Vurdere voldsrisiko

Sinne fører ikke alltid til vold, men det kan skje. Dette er noen forvarsler:

  • Verbale eller kroppslige trusler.
  • Motorisk uro
  • Sterk irritabilitet eller blir «svart i blikket».
  • Anspenthet, endringer i ansiktsfarge eller stemme.
  • Virker forvirret, prater høyt med seg selv, forstyrrer eller plager andre.
  • Unnvikende atferd, mangel på respons på henvendelser.

 

Ved voldsrisiko

  • Din egen sikkerhet er viktigst.
  • Ha lav terskel for å forlate situasjoner som du opplever som truende. 
  • Ikke vent til noe skjer før du oppsøker hjelp.
  • Søk hjelp fra kolleger eller vekter.
  • Kontakt politi (112).

Hvis du trenger et påskudd for å gå ut, si f.eks. at du må sjekke noe på nettet eller gå på toalettet.

Tips til å avslutte samtalen: Nå tror jeg ikke vi kommer lenger i dag eller Jeg tror vi bør avslutte samtalen nå. Vi kan møtes igjen om noen dager.

Ved mistanke om rus eller psykose

Når en person befinner seg i en aktiv psykose eller er påvirket av rusmidler, kan de ha en endret virkelighetsoppfatning. Dette kan føre til uforutsigbar atferd og reaksjoner. Det kan være nødvendig å tilnærme seg personen på en annen måte.

Støtteark om hva du kan gjøre hvis  du tror en person er i aktiv psykose.

Støtteark om hva du kan gjøre hvis du tror en person er i aktiv rus.

Mottak av trusler digitalt eller på telefon

Hvis du mottar en trussel er det viktig at du noterer deg hva trusselen går ut på og alt som kan identifisere den som truer. I sjekklisten om mottak av trusler finnes tips til hva du bør notere av opplysninger. 

Hvis du arbeider i førstelinjen, er det særlig viktig at du er kjent med hvordan du håndterer trusler per telefon. Skriv ut sjekklisten og ha den liggende lett tilgjengelig.

Truende situasjoner og trusler skal:

  • Meldes som uønsket hendelse i avvikssystemet/si fra-systemet til ditt studie- eller arbeidssted. Meld også inn nesten-hendelser.
  • Meldes fra til nærmeste leder/institutt.
Lær mer

Lær mer

Sist oppdatert: 01. oktober 2024