Arrangementer
- Alle arrangementer skal ha en ansvarlig arrangør
-
Ansvarlig arrangør skal:
- kjenne regelverk som er aktuelt for arrangement, f.eks: brann, skjenking og midlertidige konstruksjoner
- avklare at lokalet eller området er egnet og kan godkjennes for arrangementet
- sørge for at det gjøres en vurdering av risiko og iverksette nødvendige sikkerhetstiltak
Noen arrangementer skal meldes til politiet, brannvesenet eller andre offentlige etater. Det gjelder for eksempel ved:
- store arrangementer som allmennheten har tilgang til
- arrangementer i bygning eller på område som normalt brukes til noe annet
- arrangementer med økt risiko for brann eller andre uønskede hendelser
- arrangementer med VIP-besøk (statsråder, kongelige og lignende), ambassadebesøk eller trusselutsatte personer
Sikkerhetspersonell ved ditt arbeids- eller studiested bør involveres hvis arrangementet er stort eller kan oppfattes som kontroversielt av enkelte miljøer.
Bruk mal for risikovurdering av arrangement.
Kontakt sikkerhetspersonell på ditt studie- eller arbeidssted hvis du trenger hjelp til risikovurdering. - Ulike sikkerhetstiltak
-
Ansvarlig arrangør skal iverksette relevante sikkerhetstiltak:
- Vurdere behov for vakthold og førstehjelpsberedskap
- Overholde grensen for antall personer som oppholder seg i lokalet/ på området
- Finn dokumentasjon på hvilket antall personer som lokalet/området er godkjent for
- NB: Ommøblering og installasjon av utstyr kan påvirke hvor mange lokalet eller området er godkjent for
- Sikre opp- og nedrigging av midlertidige konstruksjoner
- Midlertidige kabler skal festes til gulv for å unngå fallskader og opphopning ved rømning
- Les mer om dette i DSB sin veileder for store arrangementer
- Følge retningslinjer for alkoholservering
- Meld fra til virksomhetens sikkerhetspersonell om arrangementer og VIP-besøk så tidlig som mulig
- Gjennomføre sikkerhetsbrief med ulike roller (konferansier, vektere, bartendere, DJ etc.) før arrangementet starter. Eksempler på temaer:
-
- Brannverntiltak
-
- Lokal branninstruks og evt. egen branninstruks for arrangementet
- Gjør deg kjent med plassering og bruk av rømningsveier, manuelle brannmeldere, nødåpnere og slokkeutstyr
- Rømningsveier skal holdes fri for hindringer og lett brennbart materiale
- Brannsikkerhetsutstyr (slukkeutstyr, brannmeldere etc.) skal ikke tildekkes eller settes ut av funksjon
- Selvlukkende dører skal ikke settes i åpen stilling, fordi de er viktige brannskiller
- Som hovedregel er all bruk av åpen flamme og pyrotekniske varer forbudt, sjekk rutiner ved egen virksomhet
- Samarbeid med eier eller utleier
-
Eier eller utleier skal sørge for:
- godkjenning av all bruk utover ordinær drift
- å stille krav til bruk av bygninger og områder
- å fastsette antall personer som kan oppholde seg i lokalet/ på området
Ansvarlig arrangør skal sørge for at:
- lokalene brukes i samsvar med kravene til brannsikkerhet
- eier/ utleier holdes informert om hva lokalene skal brukes til
Lær mer
Les mer
Lær mer
Sist oppdatert: 28. november 2024